Hatásos fegyver lehetne az elhízás elleni harcban, ha a gyerekek iskolai órák keretében tanulnának az egészséges konyhai nyersanyagokról, a modern táplálkozás-tudományi kritériumoknak megfelelő menü összeállításáról, és elsajátítanák az ételek elkészítésének módját is.
Hogy ez nem újdonság, hiszen nagymamáink még jól emlékeznek a háztartástan órákra, és a kicsit fiatalabbak némelyikének – legalábbis a szerencsésebbeknek, akik nem csak virágkarók faragásával ütötték agyon az erre szánt tanórákat – is rémlik valami az általános iskolai gyakorlati foglalkozások keretében tanultakról? Azóta azonban jobbára kikoptak ezek az órák a tanrendből, ezért ideje lenne azokat ismét bevezetni – ez javasolják egyébként amerikai kutatók is.
A Children’s Hospital Boston szakemberei, köztük a mostani kutatást vezető Alice H. Lichtenstein, úgy látja, hogy a felgyorsult életvitel, a félkész és konyhakész ételek elterjedése és nem utolsósorban a családi étkezési kultúra leegyszerűsödése, kiüresedése, sőt eltűnése nyomán eltűntek azok a minták a gyerekek életéből, melyek segítségével megtanulhatnák az egészséges táplálkozás szabályait. A régi korok iskolái ugyan figyelmet és időt szántak a háztartástan alapjainak megismertetésére is, ma már azonban ennél „hasznosabb” ismeretekkel tömjük tele a gyerekek fejét a tanórákon.
Pedig az elhízás világszerte egyre nagyobb probléma, különösen a gyerekek és a fiatalok körében, ezért is nagyon fontos lenne, ha a gyerekek – ha máshol nem, akkor legalább – már az iskolában megtanulnák, miként kell egészséges menüt összeállítani a család számára és ehhez milyen alapanyagokat kell beszerezniük, illetve elsajátíthatnák az ételek elkészítésének, főzésének és tálalásának mikéntjét is.
A Journal of the American Medical Association (JAMA) című lap május 12-i számában megjelent cikkükben a szerzők abban látják az elhízás rohamos terjedésének egyik fő okát, hogy megritkultak az otthoni étkezési alkalmak, és ha mégis együtt étkezik a család, akkor jobbára félkész és konyhakész termékekből álló fogások kerülnek az asztalra. Ezek pedig egyrészt sokszor az egészséges táplálkozás legalapvetőbb követelményeinek sem felelnek meg (például túlságosan sok kalóriát, zsírt, szénhidrátot vagy sót tartalmaznak), másrészt nem adnak módot arra, hogy a gyerekek elleshessék a felnőttektől az ételek elkészítésének fortélyait – ami mintegy determinálja, hogy később ők is hasonló szemlélettel gondoskodnak majd saját családjuk élelmezéséről.
A házon kívüli étkezésekhez és a konyhakész fogásokhoz szokott fiatalok körében ráadásul könnyen az a kép alakulhat ki, hogy az otthoni főzés macerás, munka- és időigényes elfoglaltság, pedig megfelelő szervezéssel és hozzáállással ez egyáltalán nincs így. Az ehhez szükséges képességek és szemlélet kialakításában sokat segíthetne, ha visszakerülnének az órarendbe a háztartástan órák, ahol a gyerekek szert tehetnének a szükséges ismeretekre és képességekre – és természetesen nemcsak a lányok, hanem a fiúk is.
Forrás: Gyermekévek Medical Tribune www.gyermekevek.hu